Goedkeuren en factuur verzenden


Zodra de werkbon is ingevuld en afgesloten, kan de klant worden gefactureerd voor het werk dat je hebt gedaan. Keur de factuur snel goed en verzend hem direct met de volgende instructie.

Je hebt toegang tot facturatie vanaf drie verschillende plekken in Minuba:

  1. De werkbon: voer de werkbon (order) in die je wil factureren en klik op ‘Factuur’ in de taakbalk en selecteer ‘factuurregels weergeven’. Opmerking: de concept facturen worden automatisch gemaakt op basis van de informatie uit de werkbon.
  2. De werkbon: Ga naar het werkbon (order) die je wil factureren, selecteer facturen in jouw snelkoppelingen, aan de rechterkant van de afbeelding. Hier zie je het factuurconcept en eventueel eerder gemaakte facturen. Opmerking: de concept facturen worden automatisch gemaakt op basis van de informatie uit de werkbon.
  3. Tabblad ‘Facturatie’: Ga naar het tabblad ‘facturatie’ en kijk onder het item ‘klaar voor facturatie’. Hier vind je de concept factuur die aan de werkbon is gekoppeld.

Klik op de concept factuur en controleer of alles in orde is. Nadat je hebt gecontroleerd of alle informatie correct is en dat alle factuurregels zijn toegevoegd / bewerkt, ben je klaar om je factuur te verzenden! Om je factuur te verzenden, klik je rechts op ‘Factuur goedkeuren’ onder ‘Acties’. Vervolgens verschijnt er een dialoogvenster waarin je de factuur en vervaldatum kunt wijzigen en kunt kiezen hoe je je factuur wil verzenden.

Goedkeuren

Je hebt verschillende mogelijkheden om je factuur goed te keuren en te verzenden:

  • Goedkeuren (zonder dat de factuur naar de klant wordt gestuurd)
  • Goedkeuren en per e-mail verzenden
  • Goedkeuren en verzenden van een openbare factuur
  • Goedkeuren en naar een Minuba-klant sturen

Goedkeuren en factuur per e-mail verzenden

Als je ervoor kiest om de factuur goed te keuren en per e-mail te versturen, kun je een bijbehorende e-mailtekst schrijven of hiervoor een sjabloon gebruiken.

 

Daarnaast kun je onder de tabbladen Order, Documentatie, Kwaliteitsgarantie en Factuur kiezen welke documenten je bij de e-mail wil hebben. De factuur (concept) die je goedkeurt, wordt automatisch geselecteerd en je kunt de voltooide documenten bekijken door op ‘Bekijken’ aan de rechterkant van het document te klikken.

 

Als je wil dat alle documenten worden samengevoegd tot één pdf, kun je “Afdruk samenvoegen” aanvinken in het tabblad ‘Alle afbeeldingen en pdf’s samenvoegen tot een pdf’.

Als je klaar bent, klik je op ‘OK’ en wordt jouw e-mail met factuur en andere gewenste documenten naar de klant gestuurd.


Goedkeuren en factuur sturen naar een Minuba-klant

Je kunt een factuur vanuit jouw Minuba-account rechtstreeks naar een andere Minuba-account sturen. Dit kan bijvoorbeeld een voordeel zijn als jouw klant of onderaannemer ook gebruik maakt van Minuba.

NB! De ontvanger van jouw factuur moet ook ‘Minuba (facturatie)’ hebben toegevoegd onder hun groothandelsovereenkomsten, dit is een voorwaarde om tussen Minuba-accounts te kunnen verzenden.

 

Open eerst de factuur die je wil verzenden. Als je de factuur ziet die je wil verzenden, zorg er dan voor dat er een KvK-nummer is toegevoegd bij de klant / opdrachtgever, anders is het niet mogelijk om naar een andere Minuba-account te sturen.

Als de factuur een concept is, wordt de factuur verzonden door op de knop ‘Goedkeuren’ in ‘Acties’ te drukken, waarna je de optie ‘Goedkeuren en verzenden naar klant Minuba’ selecteert en op ‘OK’ drukt.

 

Wanneer je een factuur naar een andere Minuba-klant stuurt, wordt deze op je order vermeld. Als de factuur al is goedgekeurd, kan deze nog steeds naar een andere Minuba-account worden gestuurd door op de pijl ‘Factuur’ te klikken en het menu-item ‘Factuur naar Minuba-klant verzenden’ te selecteren. Vervolgens verschijnt een soortgelijk dialoogvenster, waarin je ‘Factuur naar Minuba-klant verzenden’ moet selecteren en op ‘OK’ moet drukken.

 

De factuur wordt vervolgens naar het Minuba-account gestuurd met het opgegeven KvK-nummer en verschijnt in Minuba bij de klant onder het tabblad ‘Inkoopfactuur’.


Verzonden facturen bekijken

Om verzonden facturen te zien, klik je op de knop met de envelop in de rechterbovenhoek, Nu krijg je een lijst met alle e-mails te zien die je via Minuba hebt verzonden en ontvangen. Deze lijst bevat alle offertes, orderbevestigingen en facturen die je naar klanten hebt gestuurd.

Je kunt een verzonden e-mail bekijken door op de regel van een specifieke e-mail in de lijst te klikken of door aan de rechterkant van de regel op ‘Weergeven’ te klikken. ‘Weergeven’ wordt zichtbaar als de muis boven de lijn wordt gehouden. De e-mail wordt in een nieuw venster geopend en hier is het mogelijk om op de bijgevoegde factuur te klikken om deze te bekijken.


Bewerken van een verzonden factuur

Het is niet mogelijk om een ​​goedgekeurde factuur te bewerken, in plaats daarvan moet je de factuur geheel of gedeeltelijk crediteren.

Als het daarentegen een concept factuur is, dat wil zeggen een factuur die niet is goedgekeurd, die naar de klant is verzonden, is het mogelijk om het de concept factuur vervolgens te bewerken voordat de factuur wordt goedgekeurd.


Betalingsvoorwaarden

Je kunt de betalingsvoorwaarden zien die verschijnen op de voltooide factuur-pdf. Als je de standaardbetalingsvoorwaarden van de klant wil wijzigen, kun je dit doen door deze voor alle klanten te wijzigen onder Bedrijfsinstellingen of door deze specifiek voor de klant te wijzigen onder Klanten.

Tekst betalingsvoorwaarden

Je hebt ook de mogelijkheid om te wijzigen welke tekst van de betalingsvoorwaarden je wil toepassen op je factuur-pdf, dit doe je in je concept factuur onder aan de pagina. Minuba kiest in principe de betalingstermijn die standaard is ingesteld onder sjablonen.

 

Hier kun je een ander sjabloon kiezen dan het sjabloon dat standaard is voor jouw bedrijf, en het zal een voorbeeld maken van de tekst die je al in je sjabloon hebt gemaakt.

Ga naar het volgende artikel: ‘Concept factuur afwijzen of resetten’

Ga naar het vorige artikel: ‘Factuurinstellingen’