10 gode råd til din forretning fra direktøren

Hoe kun je het beste een professioneel bouwbedrijf runnen in het hedendaagse Nederland? Mester Tidende is bij Minuba op bezoek geweest om Minuba's directeur, Casper Hassø Nielsen's antwoord te horen.

Zie de video, kom op bezoek bij Minuba, en krijg 10 goede adviezen van directeur Casper Hassø Nielsens voor uw bedrijf.

Schep een beter overzicht en  et bedre overblik en werk meer efficiënt.

Als u efficiënter wilt werken en een beter overzicht wil scheppen, is een projectbeheer gereedschap van groot belang:
- In principe kan iedereen een bedrijf starten en runnen, maar een bedrijf rendabel maken is iets heel anders, zegt Casper Hassø Nielsen.

Zo krijgt u een efficiënter bouwbedrijf

1. Tact en toon

Wees beleefd en behulpzaam tijdens het gesprek met de klant. Tact en toon geldt ook voor vaklieden. Zorg voor een positieve dialoog. Men komt het verste met een vriendelijke stem, een glimlach en behulpzaamheid.

2. Planning en structuur

Een goede vakman zijn draait in de eerste instantie om het uitvoeren van goed, solide vakwerk. Maar goede planning en overzicht is ook essentieel. Als u gestructureerd werkt heeft u alles onder controle en worden klussen beduidend sneller uitgevoerd. 

3. Websites en social media

Het is ongelofelijk belangrijk dat u online te bereiken bent, als u de aandacht van uw klanten wilt trekken. Uw website is uw visitekaartje. Het is de bedoeling de klant een goede eerste indruk te geven. Presenteer uw bedrijf en de diensten die u uw klanten kan bieden. Vertel welke klussen jullie kunnen uitvoeren. Scoor klanten met foto's van uw werk.

4. Professionalisme

Professionalisme is van belang, als u een goede relatie met uw klant aan het opbouwen bent. Dit kan het verschil maken of uw klant voor u of een concurrent kiest. Professionalisme komt voort uit hoe u uw bedrijf structureert, hoe u uw bedrijf runt, hoe u uw klanten toespreekt, hoeveel respect u toont voor uw klant en niettemin hoe uw medewerkers optreden als ze uw bedrijf vertegenwoordigen. 

5. Consistentie en checklists

De klant moet dezelfde beleving hebben van uw bedrijf's professionalisme, iedere keer en ongeachte welke medewerker aan komt kloppen als er een klus geklaard moet worden. De manier waarop een klus word gehanteerd moet gelijk steeds gelijk zijn. Om dat doel te kunnen bereiken is het belangrijk dat uw medewerkers weten waar uw bedrijf voor staat en waar u wilt dat uw bedrijf voor bekend moet staat.

6. Bedrijfsmodel en aanpassingsvermogen

Het komt zelden voor dat men even goed is in alle soorten klussen. Daarom is het van belang uit te zoeken welke soort klussen uw medewerkers het beste in zijn. Maar tegelijkertijd moet men er op attent zijn dat de markt altijd verandert. Dus is het belangrijk dat u uw markt en concurrenten kent en klaar zijn om het bedrijf aan te passen aan de veranderingen in de markt, of als de wettelijke vereisten veranderen. 

7. Leiding

Neem verantwoordelijkheid. Het is belangrijk dat u als baas de leiding neemt op zo'n manier dat het duidelijk zichtbaar is, zowel binnen als buiten uw bedrijf, wie de verantwoordelijk is. Als baas is het belangrijk een overzicht over de gang van zaken en de economische situatie te hebben. Minuba's projectbeheer kan een nuttig gereedschap zijn om u het nodige overzicht te geven, en daarmee processen binnen uw administratie te optimaliseren.

8. Betaal rekeningen op tijd

Als baas bent u soms zelf ook klant en ontvangt u rekeningen voor diensten die aan u zijn geleverd. Onthoud altijd dat het over het algemeen beschaafd is rekeningen op tijd te betalen. Als u soms moeite heeft aan betalingstermijnen te voldoen, neem dan kontakt op met uw crediteur  en vertel wanneer u verwacht te kunne betalen, en houd altijd uw woord. Zo voorkomt u dat het bedrijf een slechte reputatie krijgt. 

9. Doe wat je hebt afgesproken, of zelfs meer

Beloof nooit iets wat je niet kan nakomen. Zorg er altijd voor dat je realistische afspraken maakt over zowel prijs, kwaliteit en tijd. Hetgeen u levert moet overeenkomen met wat u heeft beloofd en het liefst overeengekomen in een lopende dialoog met de klant. 

10. Lever op tijd tegen de afgesproken prijs

Verspil  niet de tijd van een klant met slecht plannen. Kom afspraken over starttijdstippen na. Maar als u toch verhinderd  bent, stel de klant daarvan op de hoogte. Er kunnen onvoorziene kosten opduiken tijdens het werkproces, dan is het van belang dat de klant direct bericht krijgt. Dat is deel van een bedrijf professioneel runnen.