Winst berekening over groothandelsmaterialen in Minuba

Er zijn verschillende manieren om de verkoopprijs voor een product te berekenen in Minuba. Dit artikel is bedoeld om duidelijkheid te geven over hoe prijzen worden berekend en hoe de hiërarchie voor de verschillende berekeningsmethodes werkt.

De prijs voor een artikel kan op verschillende manieren worden berekend. De meest eenvoudige methode is door een vaste prijs aan te geven op een eigen materiaal og kortnummer. Een andere methode is de prijs laten berekenen op basis van een winstpercentage en een winstbasis. De Winstbasis kan de brutoadviesprijs zijn, of de kostprijs die jij zelf betaald bij de groothandel.

De berekening ziet er dan als volgt uit: prijsbasis * (winstpercentage + 100%)

Bijvoorbeeld:

Product kost € 100,-
Winst 30%

Prijs = 100 * 1,30 = € 130,-

Je kan de prijsbasis en winstmarge op verschillende manieren instellen binnen Minuba, bijvoorbeeld door klantspecifieke winst aan te geven. Mochten er conflicten ontstaan tussen de verschillende regels voor berekening van de winst, is er een prioriteitlijst. Regels hoger op de lijst hebben voorrang op de de regels lager op de lijst.

  1. Winstmarge aangegeven rechtstreeks op de materiaalregel op een werkbon of de factuur.
  2. Klantspecifieke prijzen.
  3. Winstmarge aangegeven op een kortnummer op de materialenpagina.
  4. Winstmarge aangegeven bij eigen materialen op materialenpagina.
  5. Kortingsgroepen van de technische groothandel.
  6. Winstmarge aangegeven op de klantenkaart.
  7. Winstregels aangegeven op de groothandelsovereenkomst.
  8. Winstmarge aangegeven bij een afdeling.
  9. Bij de bedrijfsinstellingen kunnen winstpercentages worden ingesteld voor prijs intervallen die men zelf specificeert.
  10. Winstmarges op groothandelsmaterialen in de bedrijfsinstellingen.