Zo geef je prioriteit aan opdrachten die de opbrengst vergroten

Prioritering

Ben je goed in het prioriteren van werk als het goed gaat? Het is positief om veel activiteiten in je bedrijf te hebben, maar het vereist ook meer aandacht en energie voor nieuwe taken. Net als bij autorijden. Hoe hoger de snelheid, hoe meer aandacht nodig is. Tijdens perioden van veel activiteit verlies je gemakkelijk de focus.

Het is belangrijk dat je de juiste prioriteit geeft aan opdrachten, zodat de middelen (uren) efficiënt worden gebruikt en je meer geld verdient – zonder al te veel focus te verliezen.

Hoe krijg ik inzicht in mijn opbrengst?

Tijden met veel activiteit bieden je de mogelijkheid om je bedrijf en prioriteiten te “heroverwegen” en bijvoorbeeld een specialisme te ontwikkelen. Als een elektricien zich wil specialiseren in warmtepompen, is het misschien tijd om nee te zeggen tegen andere opdrachten, en in plaats daarvan prioriteit te geven aan de “specialistische” opdrachten. In drukke tijden is het veel gemakkelijker om de orderportefeuille te vullen met het soort opdrachten dat je ” wilt”.

De uitdaging ligt niet altijd in het binnenhalen van opdrachten, maar in het bepalen van een strategie. Met andere woorden, je moet leren nee te zeggen tegen opdrachten die je weghouden van de specialisaties die je wilt voor je bedrijf.

Voor sommige ambachtelijke bedrijven kan een goede bedrijfsvoering al teniet worden gedaan worden door enkele slechte klussen. De omvang van de opdracht heeft vaak invloed op de opbrengst. Grote opdrachten hebben vaak een negatief effect op de opbrengst. Daarom is de voornaamste prioriteit om afgesloten opdrachten met lage verdiensten te bekijken en deze in de toekomst te vermijden. Zo kun je je richten op het binnenhalen van opdrachten met goede verdiensten om de liquiditeit te vergroten.

Hoe prioriteer ik opdrachten die de liquiditeit vergroten?

Het is belangrijk voor ambachtelijke bedrijven om de taken waarmee ze het meeste geld verdienen te herkennen en te prioriteren om zo een goede financiële toekomst te garanderen. Een manier om dit te doen is het analyseren van de contributiemarge per uur van de opdrachten.

Door de contributiemarge per uur te analyseren, kunnen ambachtelijke bedrijven zien welke opdrachten de beste liquiditeit opleveren en daar dus in de toekomst prioriteit aan geven.

1. Specialiseer je

Specialiseren in een bepaald soort werk kan ook helpen om je deskundigheid en reputatie in de branche te vergroten. Als je bekend wordt als de beste op een bepaald gebied, zullen klanten automatisch aan je denken als ze een opdracht op dit gebied te vergeven hebben. Dit kan leiden tot meer opdrachten en dus meer inkomsten.

2. Kies routinewerk

Servicecontracten kunnen voor veel ambachtelijke bedrijven een goede en stabiele bron van inkomsten zijn.  Door een stabiele stroom van servicetaken te hebben, kun je je inkomen plannen en voorspellen. Hierdoor heb je een betere controle over je financiën. Dit kan ook bijdragen aan een stabiele cash flow, wat belangrijk is voor een gezond bedrijf.

3. Gebruik gegevens

Door je afgesloten zaken te analyseren op basis van de contributiemarge (CM) per uur over het afgelopen jaar, kun je een duidelijk beeld krijgen van welke opdrachten je het meeste geld opleveren. Met dit inzicht kun je uren “verschuiven” van slechte klanten en opdrachten. Dit levert een enorm potentieel en een meer winstgevend bedrijf op.

Probleemstelling Zelfs als er veel activiteit is, is de baas niet kritisch over hoe de uren worden gebruikt, d.w.z. voor welke klanten/taken
Hoe In deze tijden moet de baas veel kritischer zijn over de verkoop van uren en een duidelijk beeld hebben van aan welke klanten/taken het bedrijf het liefst uren verkoopt. Daarvoor is inzicht in je bedrijf nodig en de moed om je bedrijf te leiden en keuzes te maken op basis van feiten/geschiedenis
Winst Met een duidelijk “beeld” van de sterke punten (specialiteiten) van het bedrijf weet de baas hoe hij zijn uren moet inzetten.

 

Wat beïnvloedt je opbrengst?

Er zijn veel dingen die je opbrengst kunnen beïnvloeden, zoals de economie, wereldwijde gebeurtenissen, concurrentie of technologie. Maar het is belangrijk om te weten wat je organisatie goed doet en wat beter kan. Dit kan je namelijk helpen je te richten op gebieden waar je een concurrentievoordeel hebt en beter te worden op gebieden waar verbetering mogelijk is. Dit kan leiden tot een hogere productiviteit, efficiëntie en algemene winstgevendheid.

Deel de inhoud