Krijg controle over je jaarafsluiting met Minuba

Wat is een jaarafsluiting?

Kort gezegd gaat een jaarafsluiting over het afsluiten van de boekhouding.

Bij het maken van een jaarafsluiting breng je de balans van al je rekeningen en hun status op orde. Het resultaat hiervan vormt de basis voor het nieuwe boekjaar. Met andere woorden: de resultaten van de diverse rekeningen worden beschouwd als de openingsposten voor het volgende boekjaar.

De jaarafsluiting vormt de basis voor je jaarrekening. Daarom moet de afsluiting volledig afgerond zijn voordat jouw accountant (of jijzelf) kan beginnen met het opstellen van de jaarrekening. Het loont dus om zowel financieel als qua tijd alles goed op orde te hebben wanneer jij of je accountant de jaarafsluiting afrondt.

Minuba kan je hier eenvoudig en snel bij helpen!

Person på sin PC der sender en e-faktura afsted

Wanneer moet ik mijn jaarafsluiting maken?

Er is geen vast moment waarop je jouw jaarafsluiting moet maken.

Let er echter op dat er verschillen kunnen zijn in wanneer boekingen moeten worden overgezet naar het volgende boekjaar. Het is daarom belangrijk om goed in de gaten te houden wanneer je jouw jaarrekening moet indienen en wanneer jouw nieuwe boekjaar begint. De meeste bedrijven gebruiken het kalenderjaar als boekjaar. In dat geval start het nieuwe boekjaar op 1 januari.

We raden aan om ruim op tijd te beginnen met de jaarafsluiting, zodat je onnodige stress voorkomt en voldoende tijd hebt om de verschillende boekingen rustig door te nemen.

“Tijdens onze bestuursvergadering gebruik ik Minuba om gegevens op te halen over lopende projecten die we deze maand kunnen afronden. Zo zijn we helemaal klaar voor de jaarafsluiting. Makkelijker kan niet!”

Tom Ewers, Sydkystens Brolægning og Kloak

Welke cijfers moet ik bekijken?

Welke cijfers je moet bekijken en wat jouw jaarafsluiting moet bevatten, hangt volledig af van de structuur en dienstverlening van jouw bedrijf. Als je Minuba gebruikt, run je waarschijnlijk een service- of vakbedrijf.

Een gouden regel bij het maken van een jaarafsluiting is dat het banksaldo overeen moet komen met de administratie. Dat wil zeggen dat alle saldi in Minuba of in jouw boekhoudsysteem exact moeten kloppen met het saldo van jouw bankrekening. Als deze cijfers niet overeenkomen, is het tijd om je boekhouding te controleren.

Een goede tip is om een overzicht uit Minuba te halen en te controleren of de verschillende posten overeenkomen met wat er op je bankrekening staat. Als de cijfers in Minuba en je bankrekening overeenkomen, heb je jouw boekhouding correct uitgevoerd!

Blijken de cijfers niet te kloppen? Geen paniek! Het kan zijn dat je een boeking bent vergeten of een bedrag verkeerd hebt geboekt. Controleer je administratie en los eventuele fouten rustig op.

Wat is vooral belangrijk bij de start van een nieuw boekjaar?

Het is essentieel dat je alle facturen, die betrekking hebben op het vorige boekjaar, verwerkt voordat het boekjaar wordt afgesloten in je boekhoudsysteem. Als het boekjaar eenmaal is afgesloten, kun je deze facturen niet meer overdragen vanuit je orderbeheersysteem.

Dit is belangrijk omdat je ervoor moet zorgen dat alle inkomsten uit het voorgaande jaar correct worden opgenomen in de administratie, zowel uit uitgevoerde werkzaamheden als uit de verkoop van goederen.

Bij gefactureerde werkzaamheden is het belangrijk om na te gaan of je openstaande vorderingen overeenkomen met de werkelijkheid. De eindsaldi van je debiteuren worden meegenomen in je jaarrekening. Hoe nauwkeuriger deze zijn, hoe preciezer je jaarrekening zal zijn. Zorg er dus voor dat je alles hebt gefactureerd en dat de facturen correct zijn verwerkt. Controleer ook of er zaken zijn die nog gefactureerd of gecrediteerd moeten worden en handel dit af voordat het boekjaar wordt afgesloten.

Als je zaken hebt met niet-gefactureerde bedragen die je graag op 0,- wilt zetten, dan moeten deze individueel beoordeeld worden, omdat er verschillende oorzaken kunnen zijn. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat materialen pas zijn geregistreerd nadat de factuur naar de klant is verzonden. In dat geval is de eenvoudige oplossing om een vaste prijs op de zaak te zetten die overeenkomt met het bedrag dat al gefactureerd is.

Een andere mogelijkheid is dat er een negatief bedrag staat omdat er meer is gefactureerd dan de afgesproken prijs als gevolg van extra werk dat op de factuur van de hoofdopdracht staat. Hier zet je de factuur ook op 0,- door deze te wijzigen in een vasteprijsovereenkomst met het bedrag dat al gefactureerd is. Dezelfde oplossing wordt ook gebruikt als je hebt gefactureerd op basis van een calculatie en daarna meer materialen op de factuur hebt gezet.

Kortom, je moet ze één voor één doornemen en bekijken.

Deel de inhoud