Berekening van winstmarge en brutowinst in Minuba
Om een gezonde onderneming te runnen, is het belangrijk om de juiste winstmarges en brutowinst te hebben. Welke brutowinstmarge je moet aanhouden op je orders, hangt af van het soort werk dat je bedrijf uitvoert en van het risicoprofiel van de opdracht. Hoe hoger de brutowinstmarge op een order, hoe beter de klus zakelijk gezien is geweest. Maar het is uiteindelijk het brutowinstbedrag dat telt – dat is het bedrag dat in je eigen zak terechtkomt.
In Minuba zijn er veel manieren om de marges van je bedrijf in te stellen, en deze verschillende methodes kunnen ook gecombineerd worden. In dit artikel krijg je een overzicht van hoe de margeberekening in Minuba werkt.
Daarnaast maakt Minuba het gemakkelijk om deze cijfers inzichtelijk te maken door grafieken toe te voegen bovenaan je orders.
Winstmarge, brutowinst en brutowinstmarge – wat is het verschil?
Minuba werkt met zowel winstmarge als brutowinstmarge, en doet dat op de volgende manier. In de onderstaande drie voorbeelden gaan we uit van een inkoopprijs van 30 euro en een verkoopprijs van 50 euro:
Winstmarge (%) is je winst uitgedrukt in procent. Je kunt het zien als het bedrag dat je bovenop de inkoopprijs zet.
Berekening van de winstmarge: (Verkoopprijs – Inkoopprijs) / Inkoopprijs * 100%
(50 – 30) / 30 * 100 = 66,7% winstmarge
De marge is dus 20 euro, wat gelijk staat aan 66,7% van de 30 euro inkoopprijs.
Brutowinst is het bedrag dat je daadwerkelijk overhoudt aan de verkoop – met andere woorden: het geld dat je in je eigen zak kunt steken.
Berekening van de brutowinst: (Verkoopprijs – Inkoopprijs)
50 – 30 = 20 euro brutowinst
Brutowinstmarge is de brutowinst uitgedrukt in procenten van de verkoopprijs. Waar je bij winstmarge kijkt naar de opslag op de inkoopprijs, laat de brutowinstmarge zien welk percentage van de verkoopprijs je overhoudt.
Berekening van de brutowinstmarge: (Verkoopprijs – Inkoopprijs) / Verkoopprijs * 100%
(50 – 30) / 50 * 100 = 40% brutowinstmarge
Sluit deze sectie
Marge op basis van kostprijs
Wanneer je de verkoopprijs bepaalt op basis van de kostprijs, geef je je klant de scherpst mogelijke prijs. De klant "profiteert" namelijk mee van eventuele kortingen die jij ontvangt van je groothandel, omdat de marge wordt berekend bovenop jouw inkoopprijs.
Voorbeeld: Je inkoopprijs bij de groothandel is 30 euro en je marge is ingesteld op 30%. De verkoopprijs wordt dan 39 euro.
Berekening van de marge:
Kostprijs * (100% + margespercentage) / 100%
30 * (100 + 30) / 100 = 39 euro
of
30 + 30% = 39 euro
Sluit deze sectie
Marge op basis van catalogusprijs
Het voordeel van het berekenen van je marge op basis van de catalogusprijs is dat je de eventuele korting die je met je leverancier hebt onderhandeld, zelf behoudt als winst.
Voorbeeld: Een artikel heeft een catalogusprijs van 40 euro, jouw inkoopprijs is 30 euro en de marge is ingesteld op 30%. De verkoopprijs wordt dan 52 euro.
Berekening van de marge:
Catalogusprijs * (100% + margespercentage) / 100%
40 * (100 + 30) / 100 = 52 euro
of
40 + 30% = 52 euro
Omdat je korting krijgt van je leverancier, wordt je daadwerkelijke marge hoger – je brutowinst stijgt namelijk tot 22 euro.
Sluit deze sectie
Winst berekenen op basis van kostprijs
Je weet wat een artikel kost bij de groothandel, maar hoe bepaal je dan de juiste verkoopprijs? In dit geval heb je een idee van hoeveel je aan het artikel wilt verdienen, en op basis daarvan kun je de verkoopprijs berekenen.
De kostprijs van het artikel bij de groothandel is 30 euro.
Je wilt 25% winst bovenop je kostprijs.
30 + 25% = 37,50 euro
Winstmarge:
(Verkoopprijs – Kostprijs) / Kostprijs * 100%
(37,5 – 30) / 30 * 100 = 25% winstmarge
Brutowinst:
Kostprijs * (marge % / 100)
30 * (25 / 100) = 7,50 euro
Brutowinstmarge:
(Verkoopprijs – Kostprijs) / Verkoopprijs * 100%
(37,5 – 30) / 37,5 * 100 = 20% brutowinstmarge
Sluit deze sectie
Winst berekenen op basis van je opbrengst
In dit geval kijk je er van de andere kant naar. Je hebt een artikel verkocht voor 40 euro aan je klant – maar wat heb je daar nu eigenlijk aan verdiend? Je weet dat de inkoopprijs bij de groothandel 30 euro was. Op basis daarvan kun je de winstmarge, brutowinst en brutowinstmarge berekenen. Zo weet je of het een goede deal was, of dat je de volgende keer misschien beter een hogere prijs kunt vragen.
Verkoopprijs is 40 euro.
Inkoopprijs was 30 euro.
Winstmarge: (Verkoopprijs – Inkoopprijs) / Inkoopprijs * 100%
(40 – 30) / 30 * 100 = 33,3%
Brutowinst: Inkoopprijs * (Marge% / 100%)
30 * (33,3 / 100) = 10 euro
Brutowinstmarge: (Verkoopprijs – Inkoopprijs) / Verkoopprijs * 100%
(40 – 30) / 40 * 100 = 25%
Sluit deze sectie
Brutowinst per uur
In Minuba is het mogelijk om te bepalen of een order of project de bestede tijd waard is geweest. Dit doe je door te kijken naar de brutowinst per uur.
Wanneer je order klaar is voor facturatie, verschijnen er meer details in de grafieken bovenaan je order. Hier kun je nu Brutowinst/uur zien:
Om de brutowinst per uur te berekenen, moet je eerst de daadwerkelijke brutowinst bepalen. Dit bedrag vind je in je conceptfactuur onder het veld 'Brutowinst' – of je kunt het zelf berekenen als volgt:
Werkelijke brutowinst = Gefactureerd bedrag – Totale kostprijs
In het voorbeeld hieronder ziet de berekening er als volgt uit: 8.014,15 - 5.875,51 = 2.138,64 euro
Nu kun je de brutowinst per uur berekenen:
Totale brutowinst per uur = Werkelijke brutowinst / Tijdsbesteding
We rekenen dus verder:
2.138,64 / 6,75 = 316,84 euro
Let op: Minuba rondt af naar het dichtstbijzijnde hele eurobedrag – in dit geval ronden we af naar 317 euro.
Wat kun je dan met je brutowinst per uur?
Heel simpel gezegd: hoe hoger de brutowinst per uur, hoe meer je per uur hebt verdiend. Dus als je een Brutowinst/uur van 1.500 euro hebt, heb je meer verdiend dan bij een Brutowinst/uur van 600 euro. Met andere woorden: je tijd is meer waard geweest en je bedrijf heeft meer winst gemaakt.
Sluit deze sectie
Margeregels
In Minuba kun je marges en margesgrondslagen op veel verschillende manieren instellen – bijvoorbeeld door specifieke marges toe te passen voor specifieke klanten. De volgorde van de margeberekening wordt bepaald op basis van de meest specifieke regel voor de betreffende regel. Op die manier is regel 1 specifieker dan regel 2.
-
Marge handmatig aangepast direct op de materiaal- of factuurregel
-
Klantspecifieke materiaalprijzen – Lees hier meer
-
Prijzen op basis van kaartnummer – in te stellen op de materiaalpagina
-
Prijzen op basis van eigen materialen – in te stellen op de materiaalpagina
-
Margeregels op basis van kortingsgroepen van de groothandel – Lees hier meer
-
Klantmargeregels – in te stellen op de klantpagina – Lees hier meer
-
Afdelingsspecifieke margeregels – in te stellen bij de afdeling – Lees hier meer
-
Margeregels op basis van groothandelsafspraken – in te stellen bij de groothandelsafspraak
-
Margestaffels voor groothandelsmateriaal – in te stellen bij 'Bedrijfsinstellingen' – Lees hier meer
- Margeregels voor groothandelsmateriaal - in te stellen bij 'Bedrijfsinstellingen'
Sluit deze sectie
Niet gevonden wat je zocht?
Heb je nog vragen?
Neem contact op met onze support
maandag - vrijdag van 09-16
Met Minuba Plus kan je zowel via e-mail als telefoon ondersteuning krijgen.
Als Minuba GO! klant krijg je support via het het volgende e-mailadres.