Betaling en aflettering van factuur
In het volgende artikel leer je hoe je de functies ‘Betaling’ en ‘Aflettering’ van een factuur gebruikt. In Minuba kun je op verschillende manieren facturen afletteren. Als je je op de betreffende factuur bevindt, kun je aan de rechterkant onder ‘Acties’ op ‘Betaling’ klikken. Vervolgens verschijnt er een dialoogvenster waarin je de betaling kunt registreren en de factuur kunt afletteren.
Je kunt ook klikken op het veld ‘Factuur’ in de procesbalk en daarna kiezen voor ‘Betaling’.
Als je de factuur volledig wilt afletteren, klik je op ‘Factuur afletteren’. Het openstaande bedrag wordt dan automatisch als betaling ingevuld, zoals weergegeven in de onderstaande afbeelding. Je kunt eventueel een opmerking toevoegen aan de betaling. Klik op ‘OK’ om de aflettering te bevestigen.
Wil je een betaling registreren die lager is dan het openstaande bedrag, dan moet je zelf de betalingsdatum instellen en het bedrag met een minteken invullen onder ‘Bedrag’. Onder ‘Openstaand bedrag’ kun je zien dat de betaling wordt verrekend, zoals weergegeven in de onderstaande afbeelding. Je kunt ook hier een opmerking toevoegen. Klik op ‘OK’ om de betaling te bevestigen.
Wil je de factuur als afgeletterd markeren, ook al is deze niet betaald, dan kun je het selectievakje ‘Markeer als afgeletterd, ook al is de factuur niet betaald’ aanvinken en vervolgens op ‘OK’ klikken om te bevestigen.
Aflettering vanuit het tabblad Facturatie
In Minuba kun je een factuur rechtstreeks vanuit het tabblad Facturatie op twee manieren afletteren.
De eerste manier is door op ‘Afletteren’ te klikken onder de kolom ‘Acties’ helemaal rechts van de factuur die je wilt afletteren.
De tweede manier is door één of meerdere facturen te selecteren door ergens op de regel van de factuur te klikken. Geselecteerde facturen worden donkerder weergegeven (grijs bij openstaande facturen, donkerrood bij vervallen facturen).
Wanneer de facturen zijn geselecteerd, klik je op de knop ‘Facturen afletteren’ in het hoofdmenu.
In beide gevallen verschijnt er een dialoogvenster waarin je een datum voor de aflettering kunt kiezen en eventueel een opmerking kunt toevoegen. Bij methode twee wordt dezelfde datum en opmerking toegepast op alle geselecteerde facturen.
Zodra een factuur is afgeletterd, verhuist deze automatisch naar het gedeelte ‘Betaald’ in je tabblad Facturatie.
Sluit deze sectie
Niet gevonden wat je zocht?
Heb je nog vragen?
Neem contact op met onze support
maandag - vrijdag van 09-16
Met Minuba Plus kan je zowel via e-mail als telefoon ondersteuning krijgen.
Als Minuba GO! klant krijg je support via het het volgende e-mailadres.