Facturen betalen en afletteren

In het volgende artikel leer je hoe je de functies ‘betaling’ en ‘aflettering’ van facturen kunt gebruiken. Je kunt facturen op verschillende manieren verrekenen in Minuba. Op de factuur in kwestie, kun je aan de rechterkant onder ‘Acties’ op ‘Betaling’ klikken. Er verschijnt dan een dialoogvenster met de optie om je factuur te betalen en af te letteren.

Je kunt ook op het veld ‘Factuur’ in je procesregel klikken en dan ‘Betaling’ selecteren.

Als je de factuur wilt afletteren, klik je op ‘Factuur afletteren’ en wordt het verschuldigde bedrag als betaling ingevoerd, zoals in de onderstaande afbeelding. Je kunt dan desgewenst een notitie aan de betaling toevoegen. Klik op ‘OK’ om de aflettering te bevestigen.

Als je een betaling wilt invoeren die lager is dan het verschuldigde bedrag, stel dan zelf de betaaldatum in en voer het bedrag negatief in bij ‘Bedrag’. Onder ‘Verschuldigd bedrag’ zie je dat de betaling wordt verrekend, zoals in de onderstaande afbeelding. Je kunt ook een notitie toevoegen aan de storting als je dat wilt. Klik op ‘OK’ om de betaling te bevestigen.

Als je de factuur wil markeren als afgeletterd ondanks dat de factuur niet is betaald, vink je het selectievakje ‘Ook als afgeletterd markeren als de factuur niet is betaald’ aan en klik je vervolgens op ‘OK’ om te bevestigen.


Aflettering vanuit het tabblad Facturatie

In Minuba kun je een factuur op twee verschillende manieren rechtstreeks vanaf het tabblad Facturatie afletteren..

De eerste manier is door op de “afletteren” knop te klikken in de kolom ‘Acties’ helemaal rechts van de factuur die je wilt verrekenen.

De andere manier is om een of meer facturen te selecteren door ergens op de regel te klikken. Ze worden dan gemarkeerd in een donkerdere kleur (grijs voor niet-achterstallige facturen en donkerrood voor achterstallige facturen).

Zodra de facturen zijn geselecteerd, klik je op de knop ‘Facturen afletteren’ in het hoofdmenu.

In beide gevallen verschijnt er als je op de knop klikt een dialoogvenster waarin je een datum voor de aflettering kunt selecteren en een opmerking kunt toevoegen. Bij methode twee worden de datum en opmerking aan alle geselecteerde facturen gegeven.