Hoe sorteer ik factuurregels?

Als je wijzigingen wilt aanbrengen in je factuur en het pdf-bestand dat op basis van deze zal worden gegenereerd, er uit komen te zien, kan je onder andere je factuurregels sorteren. Als je bovendien het aantal regels wilt minimeren kan je soortgelijke regels samenvoegen, lees meer daarover hier:

Om gebruik te kunnen maken van de sorteerfunctie moet je eerst een conceptfactuur openen, dat kan bijvoorbeeld door te klikken op het Facturen tabblad of via de statusbalk op een werkbon .

Standaard staan factuurregels in dezelfde volgorde als op de werkbon, vaak in de volgorde waarin ze werden geregistreerd. Om te sorteren, klik je op de knop met de drie horizontale streepjes en kiest Regels sorteren.

Kies nu volgens welke parameter je wilt sorteren.

Met behulp van de knop links van het keuzemenu kan je de sorteringsmethode aangeven. Pijltje naar boven betekent van laag naar hoog (A – Z), pijltje omlaag betekent van hoog naar laag (Z – A). Dus als je bijvoorbeeld sorteert op lijstprijs met pijltje omlaag, zal een regel met € 100 boven een regel met € 10 komen te staan.

Je kan op zoveel kolommen sorteren als je wilt, met elk een eigen methode. De bovenste parameter zal als eerste worden uitgevoerd en dan eventuele andere parameters in de aangegeven volgorde.

Als je op OK klikt wordt een waarschuwing weergegeven dat deze wijziging permanent zal zijn. De regels kunnen nog eens worden gesorteerd, handmatig of nogmaals via dezelfde functie. De oorspronkelijke volgorde van de werkbon kan alleen worden hersteld door de factuur te weigeren en een nieuw concept aan te maken en de regels nogmaals van de werkbon naar een conceptfactuur te kopiëren.