Instellingen voor inkoopfacturen in bedrijfsinstellingen

Hier kunt je jouw factuurinstellingen aanpassen, zoals standaard aanmaningskosten, maandelijkse rente wegens te late betaling, de winst op groothandelsmaterialen en of deze moet worden berekend op basis van catalogusprijs of kosten.
Hier geeft u ook een algemene betalingstermijn voor uw facturen op, evenals een tekst voor de betalingsvoorwaarden. Het is optioneel of u een tekst wilt invoegen, maar als u dat wenst, kunt u meerdere sjablonen voor betalingstermijnen hebben die u zelf maakt (lees hier hoe). De voorwaarden die u ziet en kunt bijwerken onder de bedrijfsinstellingen zijn uw standaardsjabloon en worden aan alle facturen toegevoegd.
U kunt kiezen of artikelnummers op uw facturen moeten verschijnen en of de datum, naam van de medewerker en notitie voor tijdregistratie aan de factuurregel moeten worden toegevoegd. Indien u niet wilt dat een bestelling kan worden gefactureerd voordat deze is afgerond, kunt u dit hier aangeven.

Factuurinstellingen in bedrijfsinstellingen
Hier kun je je inkoopfactuurinstellingen aanpassen, zoals hoe facturen moeten worden verwerkt en hoe ze moeten worden goedgekeurd.
Je kunt kiezen of regels uit de EDI-factuur aan de werkbon moeten worden toegevoegd of dat deze moeten worden vergeleken met bestaande regels op de werkbon. Als de medewerkers een volledige registratie van de verbruikte materialen doen, moet je ‘Regels uit EDI-factuur vergelijken met bestaande regels op werkbon’ gebruiken. Als de medewerkers afwijkend registreren van wat ze hebben ingekocht, moet je ‘Regels van EDI-factuur toevoegen aan werkbon’ selecteren.

Om meer traceerbaarheid te bieden, kun je ervoor kiezen dat Minuba offsetregels maakt wanneer registraties naar een andere werkbon worden verplaatst. Dit betekent dat de oorspronkelijke regel blijft staan en dat er in plaats daarvan een regel met een negatief getal wordt aangemaakt op het werkbon waaruit wordt verplaatst/verwijderd.
Ook kun je instellen of tegenregels de registratiedatum van de oorspronkelijke regels moeten behouden of dat op tegenregels de registratiedatum moet worden ingesteld van de verplaatsing/verwijdering. Door de verplaats-/verwijderdatum te gebruiken, krijg je de mogelijkheid om regels te verplaatsen zonder dat dit eerdere overzichten van onderhanden werk beïnvloedt, aangezien de nieuwe compensatieregistraties zich in de nieuwe periode bevinden.

Ook is het mogelijk om regels in te stellen voor het goedkeuren van inkoopfacturen. Om deze regels in te stellen, klik je op de knop “Regels instellen”. De regels zijn naar eigen inzicht in te stellen en je kunt kiezen uit 1, 2 of 3 goedkeurders. Ook kun je kiezen of de regels alleen gelden boven een bepaald bedrag. Let op: er moet altijd minimaal 1 goedkeurder zijn en als je geen regels hebt ingesteld, kan iedereen met de facturatierol inkoopfacturen goedkeuren

Automatisch goedkeuren van inkoopfacturen en overdracht van materiaalregels
In de instellingen voor de individuele groothandel kun je ervoor kiezen dat de door de geselecteerde groothandel ontvangen facturen automatisch worden goedgekeurd en overgezet naar de betreffende werkbonnen.
Om ze automatisch te kunnen overdragen, moeten de facturen de juiste orderreferentie hebben!
Als Minuba een order met de opgegeven referentie niet kan vinden, moet de factuur handmatig worden verwerkt.
Als er een juiste order wordt gevonden, worden alle regels van de factuur toegevoegd aan de werkbon en wordt de factuur geëxporteerd naar jouw financiële systeem.
Het is niet mogelijk om facturen automatisch over te boeken als je in de bedrijfsinstellingen ‘Regels uit EDI-factuur vergelijken met bestaande regels op werkbon’ hebt geselecteerd.

Handmatige goedkeuringsstroom instellen
In de bedrijfsinstellingen kun je een goedkeuringsflow instellen voor hoe jouw inkoopfacturen, die niet automatisch worden goedgekeurd, moeten worden goedgekeurd. Dit doe je onder het tabblad ‘Inkoopfacturen’.
Hier is het mogelijk om maximaal 3 goedkeurders in te stellen voordat de factuur verwerkt kan worden. Deze goedkeurders kunnen specifieke werknemers zijn of een werknemer met de facturatierol.
Als er een goedkeuringsflow is ingesteld, worden alle facturen waarvan je de volgende goedkeurder bent, in ‘Inkoopfacturen in afwachting van jouw goedkeuring’ geplaatst en facturen waarvan je de goedkeuring hebt ontvangen of die later in de reeks staan, worden in de map “Inkomende inkoopfacturen ter goedkeuring” geplaatst. Als je al hebt goedgekeurd, wordt de factuur gemarkeerd met een blauwe achtergrond.