Koppel een medewerker aan je werkbon
Koppel een medewerker
Om toegang te krijgen tot een werkbon moet een medewerker eerst aan de opdracht worden gekoppeld. Dit doe je door naar de offerte te gaan en aan de rechterkant onder ‘Snelkoppelingen’ op ‘Medewerker’ te klikken. In het venster dat verschijnt, kun je de medewerker selecteren in de lijst aan de linkerkant (‘Beschikbare medewerkers’) en deze naar de rechterkant slepen (‘Gekoppelde medewerkers’).
Zodra de medewerker gekoppeld is, ziet hij of zij de order in ‘Mijn Overzicht’, ‘Mijn Planning’ en ‘Mijn Tijd’ en kan hij of zij registraties doen op de opdracht.
Je kunt zoveel medewerkers koppelen als je nodig hebt.
Wil je medewerkers uit andere afdelingen koppelen zonder de afdeling van de order te wijzigen, dan kun je de afdeling van de medewerker selecteren. Dit filtert alleen de lijst met beschikbare medewerkers en heeft geen invloed op de afdelingsinstelling van de order.
Medewerker verwijderen
Om een medewerker te verwijderen, sleep je hem of haar terug van ‘Gekoppelde medewerkers’ naar ‘Beschikbare medewerkers’. Je kunt ook één of meerdere namen selecteren en op ‘<<’ klikken.
Worden tijdsregistraties verwijderd als ik een medewerker verwijder van de order?
Nee, het verwijderen van een medewerker van een opdracht heeft geen invloed op reeds geregistreerde uren. De medewerker verliest alleen de toegang tot de werkbon en kan geen nieuwe uren meer registreren op de opdracht.
Wat zijn poolopdrachten?
Als er geen medewerker gekoppeld is aan een order, wordt deze aangeduid als een poolopdracht. Poolopdrachten worden in het overzicht weergegeven met een blauwe kleur.
Je kunt poolopdrachten zien als “openstaande” orders die wachten om opgepakt te worden door medewerkers.
Je kunt je werkstructuur zo inrichten dat medewerkers zelf initiatief nemen om taken op te pakken. Zo kunnen ze onderweg of op locatie hun eigen werktijd beter plannen.
Wanneer een opdracht is afgerond, kan de medewerker zelf een nieuwe opdracht uit de pool selecteren.
Als alternatief kan het ook dienen als een herinnering aan de administratie dat er nog geen medewerker is toegewezen aan een specifieke opdracht.
Sluit deze sectie
Kies een afdeling
Als je één of meerdere afdelingen hebt aangemaakt in Minuba, kun je kiezen welke afdeling de opdracht moet uitvoeren.
Wanneer je een afdeling selecteert, worden in de lijst onder ‘Beschikbare medewerkers’ alleen die medewerkers weergegeven die tot de geselecteerde afdeling behoren.
Als je een afdeling selecteert op je order, kun je later statistieken per afdeling opvragen in je ‘Managementoverzicht’.
Daarnaast zal de order gebruikmaken van de instellingen die je hebt opgegeven voor die afdeling. Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op het documentlay-out, de winstmarge of bankgegevens.
Let op: alleen gebruikers met de rol(len) ‘Offerte’, ‘Order’ en/of ‘Factuur voorbereiden’ kunnen de afdeling aanpassen.
Sluit deze sectie
Een verantwoordelijke medewerker aanwijzen
De verantwoordelijke medewerker is de persoon die verantwoordelijk is voor een werkbon. Een gekoppelde medewerker is degene die het werk daadwerkelijk moet uitvoeren. De verantwoordelijke hoeft niet zelf gekoppeld te zijn als medewerker, maar het is wel mogelijk om iemand zowel als gekoppeld als verantwoordelijke medewerker in te stellen.
Let op: om de functie ‘Verantwoordelijke medewerker’ te gebruiken, moet je deze eerst activeren via Tandwiel -> ‘Bedrijfsinstellingen’ -> ‘Offertes/Orders’ -> ‘Gebruik verantwoordelijke medewerker’.
De verantwoordelijke medewerker selecteer je in de lijst onder ‘Beschikbare medewerkers’.
Als je een verantwoordelijke medewerker aan een order toewijst, kun je later in je ‘Managementoverzicht’ statistieken per verantwoordelijke medewerker bekijken.
Let op: alleen gebruikers met de rol(len) ‘Offerte’, ‘Order’ en/of ‘Factuur voorbereiden’ kunnen de verantwoordelijke medewerker aanpassen.
Sluit deze sectie
Niet gevonden wat je zocht?
Heb je nog vragen?
Neem contact op met onze support
maandag - vrijdag van 09-16
Met Minuba Plus kan je zowel via e-mail als telefoon ondersteuning krijgen.
Als Minuba GO! klant krijg je support via het het volgende e-mailadres.