Rapporten in Managementoverzicht
Met de functie 'Managementoverzicht' kun je rapporten opvragen zodat je dieper in de individuele cijfers kunt duiken. Je kunt er ook kerncijfers uithalen voor je accountant of directie. Dit kan bijvoorbeeld relevant zijn bij het opstellen van je eindejaarsrekeningen.
Met 'Rapporten' in Minuba kan je alle relevante kerncijfers over de orders van je bedrijf ophalen. Je vindt 'Rapporten' onder het tabblad 'Managementoverzicht' bovenaan je Minuba.
In 'Rapporten' zijn er 7 rapporten, zoals te zien is in de afbeelding hieronder.
De rapporten kunnen worden gefilterd om de gewenste gegevens weer te geven. geeft een samenvatting van bestellingen op basis van de individuele filters.
Je kunt kiezen welke velden je in je rapporten wilt opnemen.
Bekijk en exporteer gegevens in rapporten
Als je een van de rapporten opent onder 'Managementoverzicht' in je Minuba, krijg je een leeg voorbeeld te zien. Daarna moet je de rapportfilters kiezen en de velden die je wilt bekijken selecteren met de knop 'Selecteer velden'.
Je hebt dus twee keuzes:
- Bekijk een voorbeeld van het rapportuittreksel in Minuba.
Dit doe je door op de knop "Bekijk voorbeeld" te klikken. - Exporteer het rapportuittreksel naar Excel.
Dit doe je door op de knop "Export" te klikken.
Opmerking: Telkens wanneer je de filters of velden wijzigt, moet je opnieuw op 'Voorbeeld' klikken om de nieuwe wijzigingen in Minuba te zien.
Velden in de rapporten
Je kunt kiezen welke velden je in het rapport wil opnemen. Je kunt ook de twee knoppen "Standaardvelden" en "Alle velden" gebruiken, zoals hieronder getoond:
- Standaardvelden
Minuba's aanbeveling voor het specifieke rapport. - Alle velden
Selecteer alle velden.
De individuele velden in het rapport worden uitgelegd in het gedeelte 'Beschrijving van velden in de rapporten' van dit artikel.
Overzicht van kosten en opbrengsten van orders
Met het overzichtsrapport kun je de uitgaven en inkomsten van orders bekijken voor de hele levensduur van de order.
Je kunt dit rapport gebruiken om een compleet overzicht te krijgen van de inkomsten en uitgaven voor een of meer orders gedurende de hele levensduur van de order. Als je dit rapport ophaalt, kun je het gefactureerde bedrag, de contributiemarge en de totale uitgaven zien.
Filtrering
- Ordrestatus: Bepaalt welke orderstatus moet worden opgehaald. Er kan worden gekozen tussen 'Alle', 'Huidig', 'Afgerond' en 'Gearchiveerd'.
- Gearchiveerde datum, van en tot: Alleen gearchiveerde orders worden gefilterd op basis van deze datum. Filtert op 'van en tot', binnen welk datumbereik orders zijn voltooid.
Dit is mogelijk als 'Alle' of 'Voltooid' is geselecteerd in de orderstatus. Dit betekent dat als je 'Alle' selecteert, je alle openstaande zaken ziet en de zaken die zijn voltooid binnen het geselecteerde datumbereik. Als je 'Gearchiveerd' selecteert, worden alleen de zaken getoond die zijn voltooid binnen het door jou geselecteerde datumbereik. Dus als een order bijvoorbeeld op 3/8 is voltooid, wordt deze niet getoond als je 31/7 selecteert, omdat deze pas op 3/8 is voltooid. - Klant: Kies ervoor om alle klanten te bekijken of een specifieke klant waaraan de order is gekoppeld.
- Toon voor: Kies ervoor om voor alle afdelingen en managers te zien, aan welke afdeling of een specifieke manager de order is gekoppeld.
Sluit deze sectie
Onvoltooid werk
Het rapport Onvoltooid werk toont alle orders die aan ten minste een van de volgende voorwaarden voldoen:
- De order staat open (niet voltooid/afgewezen)
- De order heeft een open factuurontwerp
- De order heeft uitgaven na de ingangsdatum (materiaalregistraties, tijdregistraties)
- De order heeft inkomsten na de ingangsdatum (facturen, creditnota's)
Het rapport kan handig zijn als je bijvoorbeeld werk moet berekenen dat is begonnen maar nog niet is voltooid.
Het rapport kan ook worden gebruikt om de waarde van het onvoltooide werk van het bedrijf te berekenen voor de afsluitdatum die je kiest.
Denk er altijd aan om te controleren of alle uitgaven en inkomsten correct worden geregistreerd en raadpleeg je accountant.
Filter
- Tot en met: Kies tot welke afsluitdatum je onvoltooide orders wilt zien. Dit betekent dat alle orders die inkomsten of uitgaven hebben vóór bijv. 31/08/2021 en zijn voltooid of gefactureerd na 31/08/2021 (of nog niet voltooid).
- Klant: Kies ervoor om alle klanten te bekijken of één specifieke klant waaraan de order is gekoppeld.
- Tonen voor: Kies ervoor om voor alle afdelingen en managers te zien aan welke afdeling of een specifieke manager de order is gekoppeld.
Sluit deze sectie
Periodiek verslag
Met het perioderapport kun je de uitgaven en inkomsten van orders bekijken voor de periode die je kiest. Gegevens kunnen voor één jaar tegelijk worden opgevraagd.
Je kunt het rapport gebruiken om de kwaliteit van je offertes, dekkingspercentages, facturatie en meer te meten.
Het periodieke rapport is goed te gebruiken voor maandelijkse of kwartaalrapportages aan jezelf en vooral als je een raad van bestuur of accountant hebt aan wie je moet rapporteren.
Filter
- Van en tot: Selecteer de periode waarvan je de statistieken wilt zien. Deze periode kan maximaal één jaar zijn.
- Klant: Kies ervoor om alle klanten te bekijken of één specifieke klant waaraan de order is gekoppeld.
- Tonen voor: Kies ervoor om voor alle afdelingen en managers te zien aan welke afdeling of een specifieke manager de order is gekoppeld.
Sluit deze sectie
Rapporten voor materiaalverkoop- en verbruik
In Minuba kun je een rapport opvragen van al je verbruiksregels voor al je orders.
Zo krijg je een overzicht van het verbruik van je hele bedrijf. Je kunt het rapport in totaal opvragen per materiaalnummer, of met alle verbruiks- of factuurregels in een geselecteerde periode.
De rapporten 'Totaal materiaalverbruik' en 'Totaal materiaalverkoop' tonen één regel per materiaalnummer in de periode.
De rapporten 'Geregistreerd materiaalverbruik' en 'Geregistreerde materiaalverkoop' tonen alle geregistreerde regels en factuurregels tijdens de periode.
Materiaalverbruik zijn alle regels die als verbruik zijn geregistreerd op een werkbon.
Materiaalverkoop zijn alle goedgekeurde factuurregels in de periode.
Filtrering
- Van en tot: Selecteer de periode waarvan je de statistieken wilt zien. Deze periode kan maximaal één jaar zijn.
- Klant: Kies ervoor om alle klanten te bekijken of één specifieke klant waaraan de order is gekoppeld.
- Tonen voor: Kies ervoor om voor alle afdelingen en managers te zien aan welke afdeling of een specifieke manager de order is gekoppeld.
- Materiaal: Kies ervoor om alle materialen of één specifiek materiaal te bekijken.
Sluit deze sectie
Beschrijving van velden in rapporten
De rapporten geven je de mogelijkheid om cijfers op te vragen voor orders. Hieronder worden de velden uitgelegd, zodat je kunt bepalen welke velden van belang zijn, als je je rapport wilt aanpassen.
De onderstaande waarden zijn gebaseerd op de afsluitdatum of de datum van vandaag.
Afsluitdatum: De afsluitdatum is de datum - of data - die je kiest in het geselecteerde rapport.
De datum van vandaag: Dit betekent de datum van vandaag. Morgen betekent de datum van morgen, enz.
Naam | Beschrijving | Wordt berekend door |
verkoopprijs | Vaste prijs of prijs naar verbruik. | |
Geschatte prijs | De geschatte prijs volgens de calculatie op de order. | |
Geschatte kosten | De geschatte kosten van de calculatie op de order. | |
Tijdverbruik | Het aantal geregistreerde uren op urenstaten. | |
Uurkosten | Loonuitgaven voor de werkbon. | |
Materiaalkosten | Kosten voor materiaal op de werkbon. | |
Totale kosten | De totale kosten op de werkbon. | Het totaal van urenkosten en materiaalkosten. |
Uurverkoopwaarde | De verkoopprijs van geregistreerde uren, zowel gefactureerde uren en niet gefactureerde uren. Exclusief extra werkzaamheden. | |
Materiaalverkoopwaarde | Verkoopprijs van materiaal, zowel gefactureerd en niet gefactureerd. Exclusief extra werkzaamheden. | |
Extra werkzaamheden urenverkoopwaarde | Verkoopprijs van geregistreerde uren van extra werkzaamheden, zowel gefactureerd en niet gefactureerd. | |
Extra werkzaamheden materiaalverkoopwaarde | Verkoopprijs van geregistreerde materialen van extra werkzaamheden, zowel gefactureerd en niet gefactureerd. | |
Extra werkzaamheden vaste prijs | Verkoopprijs van alle extra werkzaamheden met vaste prijs. | |
Extra werkzaamheden verbruik | Verkoopprijs van alle extra werkzaamheden met verbruik als prijsbasis. | |
Gefactureerd bedrag | Het totaal bedrag van alle goedgekeurde facturen op de werkbon. | |
Geschatte gross margin | Geschatte verdiensten voor een order. | Verschil tussen Verkoopprijs of Geschatte prijs en Geschatte kosten |
Feitelijke gross margin | Wat u aan een order verdient. | Verschil tussen Gefactureerd bedrag en Totale kosten |
Feitelijke/gebudgetteerde uitgaven(%) | Dit getal beschrijft hoe veel de feitelijke kosten afwijken van de geschatte kosten. | Wordt berekend door de Totale kosten te delen door Geschatte kosten keer 100 |
Feitelijke/gebudgetteerde inkomsten(%) | Dit getal beschrijft hoe veel de feitelijke inkomsten afwijken van de geschatte inkomsten. | Wordt berekend door het Gefactureerde bedrag te delen door de Geschatte inkomst of Verkoopwaarde keer 100 |
Feitelijke gross margin (%) | Beschrijft hoe veel u heeft verdient aan orders in procenten van verkoopprijs. | 1 min Totale kosten gedeeld door Gefactureerd bedrag keer 100 |
Gebudgetteerde gross margin (%) | Wat er wordt geschat wat u kunt verdienen aan een order in procenten. | 1 Geschatte prijs gedeeld door Geschatte kosten keer 100 |
Op niet afgesloten werkzaamheden zijn er deze specifieke velden.
Naam | Beschrijving | Wordt berekend door |
Verkoopwaarde | Dit is de verkoopprijs van gebruikte uren en materialen. | Totaal van Urenverkoopwaarde en Materiaalverkoopwaarde |
Procent voltooid (%) | Een schatting van tot in hoe verre een klus is voltooid in procenten. | Berekend de Verkoopwaarde te delen door Offerteprijs keer 100 |
Niet gefactureerde verkoopwaarde | De waarde van niet gefactureerd werk. | Verkoopwaarde min Gefactureerd bedrag
Of bij vaste prijs: % voltooid keer offerteprijs min Gefactureerd bedrag |
Nedenfor er felterne forklaret, så du kan afgøre, hvilke felter der er vigtige, hvis du vil tilpasse din rapport.
Nedenstående værdier tager enten udgangspunkt i skæringsdato eller dags dato.
- Skæringsdato: Skæringsdato er den dato – eller de datoer – som du vælger i den valgte rapport.
- Dags dato: Dette betyder dagen i dag. I morgen betyder det datoen i morgen, osv.
Udregningerne i Minubas rapporter er udarbejdet i samarbejde med Frank Barrit fra revisionsselskabet BDO samt revisionsselskabet Beierholm.
NB: Alle beløb er angivet eksklusiv moms.
Navn | Beskrivelse | Beregnes ved |
Ordrestatus
(Dags dato) |
Viser den nuværende status for ordren. Den angiver ikke status for den valgte dato | Feltværdi |
Salgspris
(Dags dato) |
Værdien i feltet salgspris. Fast pris eller salgspris af forbrug. | Feltværdi |
Anslået pris
(Dags dato) |
Den anslåede pris fra kalkulationen på ordren. | Summen af salgsprisen på kalkulationslinjerne. |
Anslået omkostning
(Dags dato) |
Den anslåede omkostning fra kalkulationen på ordren. | Summen af omkostningen på kalkulationslinjerne. |
Timeforbrug
(Skæringsdato) |
Antal af registrerede timer på arbejdssedlen. | Summen af antal timer registreret af medarbejdere. |
Timeomkostning
(Skæringsdato) |
Lønudgift for arbejdssedlen. | Summen af omkostninger på registrerede timer, tillæg m.v. |
Materialeomkostning
(Skæringsdato) |
Materialeudgift for arbejdssedlen. | Summen af omkostninger på materialer. |
Ekstra arb. timeomkostning
(Skæringsdato) |
Lønudgift for ekstraarbejder | Summen af omkostninger på registrerede timer, tillæg m.v. på ekstra arb. |
Ekstra arb. materialeomkostning
(Skæringsdato) |
Materialeudgift for ekstraarbejder | Summen af omkostninger på materialer på ekstra arb. |
Samlede udgifter i alt
(Skæringsdato) |
Den samlede udgift for arbejdssedlen inkl. ekstraarbejder. | Timeomkostning + Materialeomkostning+ Ekstra. arb materialeomkostning+ Ekstra. arb timeomkostning |
Timesalgsværdi
(Skæringsdato) |
Salgspris af registrerede timer, både faktureret og ikke faktureret. Eksklusiv ekstra arbejder | Summen af salgsprisen på registrerede timer, tillæg m.v. |
Materialesalgsværdi
(Skæringsdato) |
Salgspris af materialer, både faktureret og ikke faktureret. Eksklusiv ekstra arbejder | Beregnet salgspris på materialer ved standard avancer. |
Ekstra arb. timesalgsværdi
(Skæringsdato) |
Salgspris af registrerede timer fra ekstra arbejder, både faktureret og ikke faktureret. | Summen af salgsprisen på registrerede timer, tillæg m.v. |
Ekstra arb. materialesalgsværdi
(Skæringsdato) |
Salgspris af materialer fra ekstra arbejder, både faktureret og ikke faktureret. | Summen af salgspris på materialer på ekstraarbejde. |
Ekstra arb. tilbudspris
(Dags dato) |
Salgspris fra alle ekstra arbejder i fast pris. | Summen af salgspris for de ekstra arbejder der afregnes i fast pris. |
Ekstra arb. forbrug
(Skæringsdato) |
Salgspris fra alle ekstra arbejder med forbrug som prisgrundlag. | Summen af salgspris på materialer for de ekstra arbejder der afregnes efter forbrug. |
Faktureret beløb
(Skæringsdato) |
Det totale beløb af samtlige godkendte fakturaer på arbejdssedlen. | Summen af fakturabeløb |
Anslået dækningsbidrag
(Skæringsdato) |
Estimeret fortjeneste på ordren. | Salgspris eller Anslået pris – Anslået omkostning |
Faktisk dækningsbidrag
(Skæringsdato) |
Hvad du har tjent på ordren. | Faktureret beløb – Samlet omkostning |
Dækningsbidrag pr. time i alt
(Skæringsdato) |
Hvad er fortjenesten pr. time. Hvis antallet af registrerede timer er 0 vil feltet ikke have nogen værdi. | Faktisk dækningsbidrag / Timeforbrug |
Faktisk/budgetteret udgift (%)
(Skæringsdato) |
Dette tal beskriver, hvor meget de faktiske omkostninger afviger fra de estimerede omkostninger. | Samlet omkostning / Anslået omkostning * 100 |
Faktisk/budgetteret indtægt (%)
(Skæringsdato) |
Dette tal beskriver, hvor meget de faktiske indtægter afviger fra de estimerede indtægter. | Faktureret beløb / Anslået indkomst eller salgsværdi * 100 |
Faktisk dækningsgrad (%)
(Skæringsdato) |
Beskriver, hvor meget du har tjent på ordren i procent af salgsprisen. | Faktureret beløb – Samlet omkostning / faktureret beløb * 100 |
Ønsket dækningsgrad (%)
(Dags dato) |
Det er den ønskede/forventede dækningsgrad i % angivet på 1: Ordre, 2: Ordretype, 3: Virksomhedsindstillinger | Feltværdi |
Værdi af igangværende i alt
(Skæringsdato) |
Værdien af ordren, som endnu ikke er blevet faktureret. Hvis der er faktureret mere end forbruget berettiger, vil værdien af igangværende blive negativ. | Samlet omkostning / (100 – Ønsket dækningsgrad (%)) * 100 – Faktureret beløb. (Dog kan værdien, før fradrag af faktureret beløb, ikke overstige en fast pris) |
Salgsværdi
(Skæringsdato) |
Dette er salgsprisen på timer og materialer som er blevet brugt. | Den faste tilbudspris, hvis den findes
Ellers Timesalgsværdi + Materialesalgsværdi |
Færdiggørelsesgrad (%)
(Skæringsdato) |
En anslået færdiggørelsesgrad der angiver, hvor mange procent, der er blevet udført af ordren, uden eventuelle ekstra arbejder. | (Materialesalgsværdi + timesalgsværdi) /Tilbudspris * 100
Beregnes ikke på forbrugssager. |
Ikke faktureret beløb
(Dags dato) |
Værdien af materialer & timer der endnu ikke er faktureret på nuværende tidspunkt. Samme beløb som ses i overblikket. | Totalen af alle ulåste timer og materialer på arbejdssedlen og ekstra arbejde. |
Ufaktureret Salgsværdi
(Skæringsdato) |
Værdien af arbejde, som endnu ikke er faktureret. | Salgsværdi – Faktureret beløb
Eller ved fast pris: Færdiggørelsesgrad * tilbudspris – Faktureret beløb |
Opdateret dato
(Dags dato) |
Viser data for seneste aktivitet på ordren. | Feltværdi |
Kundenummer
(Dags dato) |
Viser kundenummer. | Feltværdi |
Ordreoverskrift
(Dags dato) |
Viser overskrift for ordren. | Feltværdi |
Oprettet dato | Viser data for oprettelse af ordren. | Feltværdi |
Sluit deze sectie
Niet gevonden wat je zocht?
Heb je nog vragen?
Neem contact op met onze support
maandag - vrijdag van 09-16
Met Minuba Plus kan je zowel via e-mail als telefoon ondersteuning krijgen.
Als Minuba GO! klant krijg je support via het het volgende e-mailadres.