Hoe kan ik het adres of bedrag op een goedgekeurde factuur wijzigen?

Als een factuur is goedgekeurd mogen er geen wijzigingen in deze worden gemaakt. Mochten er fouten op een factuur staan, kunnen deze worden rechtgezet, door een creditnota te maken en vervolgens een nieuwe factuur aan te maken met de juiste gegevens.

 

Let op: Als je de klant wilt wijzigen voor je de nieuwe factuur verstuurd, kun je de stappen volgen beschreven in: Hoe verander ik de klantgegevens op een goedgekeurde factuur?

 

De volgende twee stappen moeten worden genomen:

  1. Maak en creditnota aan en keur deze goed
  2. Maak een nieuwe factuur aan, maak de gewenste wijzigingen en keur deze goed

 

1: Maak een creditnota aan en keur deze goed

Eerst moet een creditnota worden gemaakt, die de goedgekeurde factuur met de verkeerde gegevens opheft. Vind de factuur die gewijzigd moet worden en open deze.
Klik op Factuur in de procesbalk en kies Factuur crediteren.

Een conceptcreditnota wordt aangemaakt en direct weergegeven. De creditnota moet worden goedgekeurd om de factuur met de fout op te heffen.

Het bedrag van de goedgekeurde creditnota word automatisch afgetrokken van de factuur waar de creditnota op gebaseerd is. Op die manier heffen de factuur en creditnota elkaar op en worden beiden gekenmerkt als voldaan.

 

2: Maak een nieuwe factuur aan, maak de gewenste wijzigingen en keur deze goed

Als de creditnota is goedgekeurd kan je deze gebruiken als basis voor een nieuwe factuur. Klik op Creditnota en kies Creditnota omzetten naar een nieuwe factuur.

 

Nu wordt er een nieuwe conceptfactuur aangemaakt waarop het factuuradres, de beschrijving, registraties of bedragen kunnen worden aangepast. Als de gewenste wijzigingen zijn ingevoerd keur je de factuur goed en stuur je de nieuwe factuur naar de klant.

Werk ze!