Hoe verander ik de klantgegevens op een goedgekeurde factuur?

Als een factuur eenmaal is goedgekeurd kan deze niet meer gewijzigd worden. Als er per ongeluk toch een fout op de factuur staat, kan de fout ongedaan gemaakt worden, door eerst een creditnota (een factuur met een negatief bedrag) aan te maken en vervolgens een nieuwe factuur aan te maken met de juiste gegevens.

Let op: Als de factuur naar de juiste klant is gestuurd, maar het adres, de beschrijving, of het bedrag, gewijzigd moet worden kan een kortere instructie worden gevolgd: Hoe kan ik het adres of bedrag op een goedgekeurde factuur wijzigen?

Je moet de volgende drie stappen volgen:

  1. Maak een creditnota aan en keur deze goed
  2. De juiste klant aangeven
  3. Maak een nieuwe factuur aan en keur deze goed

1: Maak een creditnota aan en keur deze goed

Allereerst moet een creditnota worden aangemaakt, die de goedgekeurde factuur met de verkeerde klantgegevens opheft. Op de betreffende factuur klik je op Factuur op de procesbalk en kiest Factuur crediteren.

 

Zodra dit is gedaan wordt de conceptcreditnota weergegeven. Keur deze goed zodat de factuur met de verkeerde klantgegevens wordt opgeheven.
Als dit is gedaan heffen de oorspronkelijke factuur en de creditnota elkaar op.

2: De juiste klant aangeven

Nu moeten we de juiste klant toewijzen aan de factuur. We gaan daarom terug naar de werkbon:

We wijzen een andere klant toe door te klikken op Klant verwisselen onder Klant op de werkbon. De knop wordt zichtbaar als je op Bewerken klikt (dit wordt zichtbaar als je de muis over de klantgegevens beweegt) of als je op Klant klikt in het snelmenu, aan de rechterkant van het scherm. Als de order al was afgesloten moet deze heropend worden door te klikke op de knop naast Order, voor de klant kan worden verwisseld:

Je hebt nu de keuze of je de klant wilt verwisselen en de daar toehorende adressen, of dat je de klant wilt verwisselen maar de adressen wilt behouden:

3: Maak een nieuwe factuur aan en keur deze goed

Nu kunnen we een nieuwe factuur gaan aanmaken. Klik op de Factuur in de procesbalk en kies de oude factuur, dan wordt deze gebruikt als basis voor de nieuwe factuur.

Kopieer de oude factuurgegevens naar een nieuwe factuur door op Factuur te klikken en Naar nieuwe factuur kopiëren te kiezen.

Geef aan dat de gegevens naar een nieuwe factuur moeten worden gekopieerd en dat de nieuwe klantgegevens moeten worden gebruikt in het dialoogvenster dat geopend wordt.

De nieuwe factuur zal nu de nieuwe klantgegevens, die je zojuist hebt aangegeven gebruiken. Als er andere dingen zijn die moeten worden gewijzigd kan je dit ook nu doen. Als je tevreden bent met de gemaakte wijzigingen kan je de nieuwe factuur goedkeuren, door op Factuur te klikken en Goedkeuren te kiezen.

De nieuwe factuur is nu klaar en kan eventueel aan de klant worden gestuurd.

Let op! Als je een aanmaning hebt verstuurd voor de oorspronkelijke factuur, moet deze eerst worden afgewezen, voor de factuur gekopieerd kan worden. Je doet dit door op Aanmaning te klikken en Afwijzen te kiezen.