Stel automatische invoer van budgetposten in op je inkoopfacturen

Als je materialen inkoopt bij je groothandel, kun je de groothandel instellen om budgetposten automatisch in te voeren op basis van het EAN/KVK-nummer van de groothandel. Dit betekent echter wel dat alle ontvangen materialen op inkoopfacturen van deze groothandel op dezelfde budgetpost komen te staan.

Koop je daarentegen verschillende materialen van dezelfde groothandel die niet in dezelfde budgetlijn vallen, dan kun je in plaats daarvan een budgetnummer op de budgetlijn invoeren. Vervolgens kun je je groothandel vragen om de inkoopfactuur naar Minuba te sturen met een orderreferentie waarin zij ook aangeven welk budgetnummer de factuur dient te vermelden.

Een voorbeeld zou b.v. zijn als je een budgetpost hebt voor alle Elektra-gerelateerde aankopen, die het nummer “1001” heeft. Je koopt bij je groothandel en de bijbehorende factuur dien je in te voeren op werkbon “23” in Minuba. De groothandel moet dan op de inkoopfactuur de orderreferentie: “23-1001” vermelden en je ontvangt dan de factuur met daarop de werkbon en budgetregel aangegeven. Indien je in plaats daarvan de inkoop voor meerwerk nr. 2 behorend bij werkbon 23 laat invoeren, dient dit in de orderreferentie te worden vermeld als “23-2-1001”.

Als je automatisch goedkeuren en overboeken van materialen naar de werkbon hebt ingesteld, worden de materialen direct naar de materiaalregistratie bij de opgegeven budgetpost overgezet.

Je kunt budgetitems instellen met cijfers, hele groothandels of specifieke groothandelsmaterialen aan een budgetpost koppelen, dus houd er rekening mee dat bepaalde instellingen voorrang hebben op andere:

Als de inkoopfactuur afkomstig is van een groothandel die is gekoppeld aan een budgetpost, wordt deze gebruikt. Tenzij er een budgetnummer is vermeld in de orderreferentie, wordt deze gebruikt en tenslotte als een specifiek materiaal bij de groothandel is gekoppeld aan een budgetpost, wordt dit gebruikt.