Logo en documentlay-out


Ontwerp je eigen document lay-out

Je kunt je eigen logo en documentopmaak instellen om je offertes, orderbevestigingen en facturen een eigen ontwerp te geven. Dit is de visuele uitvoer van de daadwerkelijke PDF’s die in Minuba worden gemaakt en naar je klanten kan worden verzonden. Je kunt alles veranderen, van het lettertype en de tekstgrootte tot de plaatsing van je logo.

Om je logo en documentopmaak in te stellen of te wijzigen, klik je op Instellingen -> Administratie-> Logo en documentopmaak.

Binnen de documentopmaak vind je de volgende instellingen om het uiterlijk van PDF-documenten naar wens aan te passen:

  • Documentopmaak – lettertype, lettergrootte, grootte van marges
  • Koptekst – logo
  • Voettekst – informatie over je bedrijf
  • Achtergrondafbeelding – logo/watermerk

Je kunt meerdere lay-outs maken voor je bedrijf en je kunt verschillende lay-outs kiezen voor elk van je afdelingen. Om een nieuwe documentlay-out te maken, klik je rechtsboven op ‘Maak nieuw’ en vervolgens op ‘Documentlayout’.

Als je een lay-out voor een afdeling selecteert, wordt deze gebruikt voor alle orders die aan deze afdeling zijn toegewezen in plaats van je algemene documentlay-out.

Het standaarddocument voor het bedrijf instellen

  1. Klik op Instellingen
  2. Selecteer Bedrijfsinstellingen in het menu dat verschijnt
  3. Klik op PDF-documentverwerking onder Snelkoppelingen
  4. Selecteer de gewenste documentlay-out als standaard
  5. Klik op Opslaan

Standaarddocument voor afdeling instellen

  1. Klik op Instellingen
  2. Selecteer Administratie in het menu dat verschijnt
  3. Klik op Afdelingen
  4. Klik op de gewenste afdeling
  5. Selecteer de gewenste documentlay-out
  6. Klik op Opslaan

De kop- en voettekst van je PDF-documenten maken of bewerken

Standaard‘ gebruikt de informatie die je over je bedrijf hebt ingevoerd in ‘Bedrijfsinstellingen’. Dit betekent dat de bedrijfsnaam, het adres, het KVK-nummer, enz. worden afgeleid van wat je hebt ingevoerd in ‘Bedrijfsgegevens’ en als je iets wilt corrigeren, moet je dat doen onder ‘Bedrijfsinstellingen’.

Afbeelding‘ geeft je de mogelijkheid een logo of andere afbeelding te uploaden die je wilt gebruiken voor de kop- of voettekst.

Met ‘door gebruiker gedefinieerd‘ krijg je een teksteditor waarin je zelf de kop- of voettekst kunt schrijven.

Je kunt ook ‘Geen‘ selecteren als je geen kop- of voettekst op je documenten wil.

Als je facturen, creditnota’s of offertes uit meer dan 1 pagina bestaan, kun je kiezen of je ook het klantnummer, ordernummer en andere relevante informatie op de volgende pagina’s wilt weergeven. Dit doe je door ‘Factuur-/offerte-informatie weergeven op alle pagina’s (niet alleen op de eerste)’ aan te vinken onder koptekst.

 

Je logo instellen op je documenten
Je kunt je logo op je PDF-documenten zetten, als onderdeel van de kop- of voettekst of als achtergrondafbeelding op de documenten.

Je kunt je afbeelding uploaden in de volgende formaten:

  • jpg
  • bmp
  • jpeg
  • wbmp
  • png
  • gif

LET OP! Het bestand mag niet groter zijn dan 500 KB.

Logo in kop- of voettekst
Als je je logo bovenaan of onderaan je documenten wilt hebben, kun je ervoor kiezen om je logo in de kop- of voettekst in te voegen. Selecteer eerst ‘afbeelding’ voor de kop- of voettekst en voeg dan je logo in door op ‘Bestand kiezen’ of ‘Bladeren’ te klikken (afhankelijk van welke browser je gebruikt) en je logo te selecteren.

Zodra je je wijzigingen hebt opgeslagen, is je logo zichtbaar en kun je de plaatsing wijzigen.

Je logo verschijnt in de toekomst op alle documenten die je in Minuba maakt.

Logo als achtergrondafbeelding
Je kunt je logo ook als achtergrondafbeelding gebruiken op je documenten, wat betekent dat de tekst op je documenten over je logo heen verschijnt.